برنده ی رکود بازار آهن کیست؟
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار آهن،  در جلسه ی اخیر کارگروه اصلی تنظیم بازار، دولت با طرح مچینگ ورق ها موافقت کرده است. بدین ترتیب تنها ۶۰ درصد از کل عرضه ورق گرم در تالار اصلی بورس کالا عرضه خواهد شد و ۴۰ درصد مابقی به شیوه مچینگ فروش خواهد رفت. هم چنین عنوان شده است که برای ورق سرد این رابطه برعکس می باشد به طوری که  ۴۰ درصد عرضه در تالار اصلی و ۶۰ درصد فروش بصورت مچینگ صورت خواهد گرفت.

اخبار ضد و نقیضی پیرامون عدم حضور نماینده ای از سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی کشور که یکی از بزرگترین خریداران ورق کلاف گرم از بورس کالاست در دسترس می باشد  که ظاهرا سبب اعتراضات برخی از اعضای این سندیکا را در پی شده است. حال سوال اصلی این است که شیوه مچینگ به چه صورت می باشد که برای روشن شدن این مطلب می توان اینطور تشریح کرد که اگر قرار باشد ۱۰۰۰ تن ورق کلاف گرم در بورس کالا عرضه گردد، ۶۰۰ تن آن در تالار اصلی بورس کالا عرضه شده و با رقابت خریداران معامله خواهد شد؛ ۴۰۰ تن باقیمانده به نرخی میانگین موزون رقابتی که آن ۶۰۰ تن معامله شده؛ به مشتریانی که عرضه کننده صلاح بداند فروخته خواهد شد.

علت مطرح شدن طرح مچینگ را نیز می توان در برخی صنایع استراتژیک کشور، هم چون صنایع نظامی و دفاعی کشور که به  دلیل ماهیت فعالیت ویژه‌ای که دارند؛ نه میتوانند و نه صلاح است که همانند دیگر خریداران پشت صف خرید در انتظار بایستند . لذا مچینگ برای این گروه از صنایع مهم کشور تعریف شده است و شاید علت عدم مشارکت دادن سندیکا در این تصمیم گیری هم به همین دلیل بوده باشد.

مشکلی که برخی کارشناسان به شیوه مچینگ وارد می دانند همان کاهش حجم عرضه برای مشتریانِ تالار اصلی بورس کالا به دلیل محدودیت انحصاری است  که در تولید آن در کشور وجود دارد و بدین ترتیب رقابت برای تصاحب آن در بین خریداران افزایش پیدا خواهد کرد که در نهایت به افزایش نرخ این محصول در بازار داخلی منجر خواهد شد.





:: بازدید از این مطلب : 130
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 تير 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: